Omgaan met spanning: rituelen voor performance

Ken je dat spanningsgevoel vlak voordat je een belangrijke presentatie wilt houden? Of voor het sollicitatiegesprek voor die ene baan die jij zo graag wilt hebben? Of voor dat gesprek met je manager dat je moet voeren om verder te komen? Het is een beklemmend gevoel in misschien wel je onderbuik, je nek of ergens anders in je lijf waardoor je weet dat je zenuwachtig bent. Spanning kan jou tegenhouden om te doen wat je wilt doen, en dat is zo jammer, want je weet zeker dat je het kunt. Toch is er een methode die jou door dit gevoel heen kan loodsen. Wij leggen je uit hoe je kunt omgaan met spanning.

Omgaan met spanning door visualisatie

Misschien herken je het volgende ritueel al van de Nieuw-Zeelandse krijgers die het veldslag betraden of de rugbyers. Zij doen een ritueel waardoor omgaan met spanning eenvoudiger wordt. Zo kalmeren ze zichzelf en behouden ze focus. Neem bijvoorbeeld de zwemmer Michael Phelps die zoveel gouden medailles won op de Olympische Spelen. Hij had voor zichzelf een ritueel opgezet dat hij elke wedstrijd weer herhaalde. Hoe zit dat ritueel in elkaar?

Menig sporter focust op zijn of haar ademhaling tot de wedstrijd begint. Veel mensen denken dat omgaan met spanning op die manier het effectiefst is. Maar de Nieuw-Zeelandse sporter deed iets heel anders. Hij visualiseerde elke slag die hij wilde gaan doen in die specifieke wedstrijd. De wetenschap heeft aangetoond dat dit daadwerkelijk veel impact heeft op het rustiger en nauwkeuriger worden voor de taak die je te wachten staat.

Een ritueel creëren

Wat kun jij nu doen? Creëer een ritueel dat je elke keer uitvoert voor de taak waarvoor jij zo zenuwachtig bent. Het is hierbij belangrijk dat je in deze handelingen gaat geloven, dus zorg dat ze iets voor je betekenen. Adem even flink diep in en uit voordat je begint met je ritueel en als je daarmee klaar bent start je direct met je taak. Herhaal dit proces als dat nodig is.

Houd in gedachten dat een ritueel moet ontstaan. Denk goed over je ritueel na voordat je het opzet en zorg dat er echt gevoel bij zit. Dit ritueel moet ervoor zorgen dat jij je helemaal, zonder die beklemmende zenuwen, kunt focussen op de taak die jij gaat uitvoeren. 

Ga er vanuit dat het ritueel misschien niet direct werkt en dat herhaling nodig is om het echt effectief te laten zijn. 

Spanning en vitaliteit

Wat hebben rituelen voordat je een taak uitvoert te maken met  vitaliteit? De negatieve stress van het niet durven uitvoeren van taken, heeft impact op jouw competentiegevoel. Als je de taken wel doet en het gaat goed, dan voel je je goed en dat draagt bij aan je levensgeluk. Zeker als je er ook nog waardering en erkenning voor krijgt. Daarom is het belangrijk dat je een manier vindt waardoor omgaan met spanning gemakkelijker wordt en dat stress je niet meer remt.  

Lees verder

Aandacht voor welzijn medewerkers begint bij de manager

De afgelopen jaren staken werkgevers steeds meer geld in de gezondheid en het welzijn van hun medewerkers. Grote bedragen gingen naar initiatieven zoals ontspanningsprogramma’s en individuele trajecten. Op korte termijn kunnen sommige van dergelijke projecten nuttig zijn, maar of ze op de lange termijn ook een goed effect hebben is te betwijfelen. Zou er niet ook een taak zijn weggelegd voor de manager?